Onderwerpen

dinsdag 9 april 2013

Recept voor zelfgemaakte granola / muesli



Al tijden eten wij 's ochtends van die krokante muesli uit een pak, lekker en gezond... Althans dat dacht ik. Ik ben sinds een paar weken bezig met gezonder eten, dus nam ik ook die dagelijkse muesli eens onder de loep. Het is dus niet zo gezond als ik dacht, het spul wordt krokant gemaakt door de enorme hoeveelheden suikers die toegevoegd zijn en het vetpercentage is ook behoorlijk. Toch niet meer zo lekker als je dit in gedachten houdt. De E-nummers nog buiten beschouwing gelaten.

Op internet vond ik verschillende recepten om zelf gezonde muesli te maken. 
Officieel wordt het granola genoemd, omdat het in de oven gebakken wordt. Ik werd er meteen enthousiast van. Met een behoorlijke ingrediënten-lijst maakten we een uitstapje naar de natuurwinkel. Nou, het zoeken naar de ingrediënten kostte meer tijd dan het maken van de granola ;-) Maar goed, de volgende keer weet ik waar alles staat, want een volgende keer komt er zeker! De granola is echt héérlijk en je bepaalt zelf wat je erin doet, dus weet je wat je eet. 

Hieronder mijn recept, je kunt ook andere noten, pitten of gedroogd fruit toevoegen. Je maakt het gewoon zoals je het zelf lekker vindt.


Ingrediënten
2 eetlepels kokosolie (even laten smelten in een pannetje) | 125 ml ahornsiroop | 2 eetlepels honing | 1 theelepel kaneelpoeder | 200 gram havervlokken | 100 gram speltvlokken | 2 eetlepels sesamzaad | 2 eetlepels zonnebloempitten | 2 eetlepels lijnzaad | 75 gram amandelen (gehakt) | 75 gram walnoten (gehakt) | 75 gram rozijnen | 50 gram geraspte kokos

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 150°C. Beleg twee bakplaten met bakpapier. Meng de kokosolie, ahornsiroop en de honing in een grote kom. Voeg alle ingrediënten -behalve de rozijnen en de geraspte kokos- toe en roer door elkaar. Verdeel de granola over de twee bakplaten. Bak de granola 15 minuten in de oven. Voeg de kokos toe en hussel door elkaar. Bak nog eens 10 minuten. Hussel de granola nogmaals door elkaar met een vork en laat afkoelen. Voeg als laatste de rozijnen toe. Je kunt de granola een maand bewaren in een afgesloten glazen (Weck)pot.



Echt, als je dit eenmaal hebt geproefd, wil je nooit meer muesli of cruesli uit een pak!

Afgelopen weekend maakte ik ook gezonde kokosmakronen, maar ze waren helaas al op voor ik een foto kon nemen ;-) Erg lekker dus! De volgende keer als ik ze maak, zal ik het recept hier delen.


Hebben jullie nog tips voor gezonde recepten of websites waar ik inspiratie op kan doen? Ik ben benieuwd.

38 opmerkingen:

  1. Dat zijn nog eens fijne tips. Ik probeer suikervrij te eten. Maar wat is dat lastig. Maar hier kan ik mee aan de slag.
    Dank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is de eerste keer dat ik een recept plaats, ik hoop dat het compleet is :-)
      Mocht je nog wat willen weten, dan mail me gerust!

      Verwijderen
  2. Mmmmmm! DAT ziet er lekker uit!! Lijkt me wel een werk inderdaad om alles bij elkaar te sprokkelen.. maar dan heb je ook wat :)
    En ik ben het met je eens, wat zit er veel 'zooi' in het eten! (helemaal als je er op gaat letten.. overal e nummers/ suikers e.d.).

    Groetjes!

    Miriam
    't Bezige Bijtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk ziet het er uit! Goed bezig!!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oef ik moet toegeven dat ik ook s morgens dat spul uit die pakken eet. Ik wist idd wel dat er veel suiker in zat hoor. Maar brood krijg ik s' morgens echt niet naar binnen gepropt en dan is zo'n bakje spul wel erg snel en handig......
    Misschien moet ik je recept toch maar eens gaan uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. MMM Dat ziet er heerlijk uit! En het klinkt ook echt gezond! Ik ga het echt een keer maken!!

    Groetjes Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker Marieke! Opmde site van mymuesli.com kun je ook allerlei gezonde mixen samenstellen. Moet je maar eens kijken, te veel om op te noemen, ook zonder suikers en toevoegingen. Ik ben ook weer gestart met 3 keer in de week hardlopen (met de Belgische Evy op de ipod) en dan is het ook wel lekker om inderdaad je voeding wat beter onder de loep te nemen. Zodra ik tips heb deel ik ze! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er zo lekker uit! Lijkt op mijn ontbijtje...maar dan inderdaad met muesli uit een pak. Je brengt me wel op een idee, ik ga jouw recept pinnen en wie weet een keertje maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dankjewel ook een recept die ik mag, zonder suiker, jummie
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmmm, yummie, een vriendin van me verrast me regelmatig met dit soort overheerlijke zelfgemaakte granola. Veel beter dan uit 'n pak, maar dat geldt voor veel dingen...

    Smul ze!

    Groetjes,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, lekker he! Ik at ook altijd van die cruesli-uit-pak-ontbijtjes en dacht heel gezond bezig te zijn. Deze wil ik zeker zelf ook eens proberen, hij ziet er nl heerlijk uit.

    Voor inspiratie http://www.vegadutchie.nl/ Zoveel lekkers ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er heerlijk uit! Ik heb net m'n biologisch muesli van appie op en heb nu de goedkope eigen merk variant waar aanzienlijk minder suiker in zit (is ook geen crunchy trouwens...) Ik ga dat morgenochtend even proberen, hoop dat het lekker is :) En anders moet ik dit maar gaan maken!

    En waarom eet jij niet elke ochtend uit zo'n mooi bord?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. He dat is leuk! Wij eten grotendeels zonder e-nummers. Ik zal het binnenkort eens gaan proberen! Dankjewel voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet er lekker uit! Ik ben ook veel minder suikers gaan eten en heb veel meer energie dan voorheen!
    Wij zijn erg fan van de kruidkoek van suikerwijzer; wat ons betreft een aanrader!
    Liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hmmmmm lekkerrr. ik maak dit ook vaak ( met agavesiroop). dat recept voor kokosmacronen...kom maar op. tot nu toe vond ik mijn gezonde cake/koekjes/etc nou niet smakelijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat ziet er heerlijk uit! Zal het zelf ook eens gaan proberen :) Lekker gezond.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey marieke, weet jij ook hoelang je dit kunt bewaren?? Groetjes Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi willeke, dat staat onder de bereidingswijze. Een maand in een afgesloten glazen (Weck)pot. Dat is best lang toch? Blijft heerlijk knapperig!

      Verwijderen
    2. Oeps sorry! Niet gelezen!!! Dank je wel!

      Verwijderen
  17. Klinkt heerlijk en wat een prachtig bord!Daar zou ik gewoon elke dag van eten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh maar dat ziet er goed uit. Ik eet al jaren die van Kellog's die All Bran en die is ook wel gezond, maar dit lijkt me ook wel wat hoor. :) Yum-mie! Ik eet 's ochtends nooit brood. In het weekend wel eens harde broodjes met iets speciaals samen met mijn lief maar doordeweeks altijd All Bran met yoghurt. :) Fijne woensdag verder!! X

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ziet er erg lekker uit!
    Bedankt voor het delen van dit recept.

    Fijne avond
    Liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  20. steeds meer mensen zijn zich bewust van wat ze eten en lezen goed wat er op de verpakking staat. Goeie ontwikkeling alleen IK ben lui..
    als ik dan lees bij jou (ik hou niet van in de keuken bezig zijn) hoeveel werk het is wat je er allemaal voor moet kopen (duur) dan denk ik
    oke...
    ik neem wel een boterhammetje met honing :-)
    maar.. ik heb er wel respect voor dat je zo lekker ermee bezig bent !
    liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Marieke, wat heb je een gezellige blog, heel kleurrijk en je huis ziet er ook heel gezellig uit! Ga je volgen!

    Groetjes Patries

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mmm! Als mijn ontbijtgranen op zijn, ga ik dit ook eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heerlijk om het zelf te maken! Ik had een keer gedroogd fruit bijgedaan tijdens het bakken. Niet zo goed plan, ze werden zo hard als steen, auw*.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat ziet er lekker uit!
    Hier eten we al een tijdje E nummervrij en letten op suiker.
    Hier een paar sites:
    http://voedzo.nl/
    http://smakelijck.blogspot.nl/
    http://www.eetgoedvoeljegoed.com/

    Groetjes,
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het is een wat late reactie, maar op suikerwijzer.com staan ook veel recepten en handige tips! En dat gezonde eten is echt veel lekkerder he, zeker als je weet dat het gezond is! Ook op debakparade.blogspot.nl en www.spaarcentjekookt.blogspot.nl staan lekkere en (meestal) gezonde recepten!

    Ik hoop dat je er wat aan hebt!

    Groetjes Eline.

    PS: Je huis en blog zijn trouwens ook super!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Foutje, tis suikerwijzer.nl ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. je hebt me geïnspireerd! 1x raden wat er nu bij mij in de oven staat... Jep, granola! Het kostte niet alleen tijd om alles bij elkaar te shoppen, ook wat geld, 30 euro in de natuurwinkel! en dat voor muesli.. haha.. maarrrrrr; wel heel gezond. Ben heel benieuwd hoe het gaat smaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Bedankt voor het recept.
    Ik ga morgen gelijk naar "de tuinen" en daarna de keuken in.
    Ben benieuwd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Echt superlekker, heb m net gemaakt met als extra toevoeging cranberries en hazelnoten. Heb t al eerder geprobeerd, maar dit is het eerste recept dat de muesli knapperig maakt! Dankjewel! groet, Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Met wat speculaaskruiden erdoor is het een lekker herfstig ontbijtje geworden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Mensen, begin er niet aan!! Voor je het weet sta je, net als ik sinds ik zelf mijn muesli ben gaan maken, iedere paar weken in de winkel en de keuken omdat niemand in het gezin meer muesli uit een pak wil.
    Kortom zelfgemaakte muesli is veel te lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hi! I would like to invite you to check out our site www.volrecepten.nl . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users.
    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mmm... Heerlijk! Ik ga NU naar de winkel ingredienten kopen :-P

    BeantwoordenVerwijderen

♥ Thank you for your message!