Onderwerpen

maandag 23 september 2013

Gezonder

Afgelopen maart ben ik begonnen met een gezonder eetpatroon. Ik probeer zoveel mogelijk vers en biologisch te eten. En me beter bewust te zijn van wat ik eet. Ik startte met de aanpassing van het ontbijt. Voorheen at ik steevast twee sneetjes brood met melkchocolade hagelslag. Ik dacht dat ik niet anders zou kunnen, omdat ik zo'n behoefte had aan die boterham met hagelslag in de ochtend.

Tegenwoordig ontbijt ik meestal met zelfgemaakte granola/krokante muesli (kijk hier voor mijn recept), yoghurt en vers fruit of 2 volkoren crackers met boter en appelstroop en fruit. Het geeft me voldoende energie tot 12 uur, waardoor ik weinig trek heb in koek of andere zoete verleidingen.

De zelfgemaakte granola is zo lekker dat hij vaak al héél snel weer op is... Bart is er namelijk ook dol op!
Yoghurt met noten, zonnebloempitten, lijnzaad, verse frambozen en honing zoals hier op de foto is ook heerlijk.

Toen ik merkte dat het zo gemakkelijk was om het beter te doen, ging ik verder met de lunch en het avondeten. Ik eet minder brood, meer groente/rauwkost en fruit en volkoren crackers. We eten nu regelmatig vegetarisch of vis in plaats van vlees en ik gebruik bijna geen toevoegingen in de vorm van kruidenmixjes en zout. De gerechten worden nu nog vaker op smaak gemaakt met (verse) kruiden.

Afgelopen maand heb ik de Zumba-lessen weer opgepakt en ben ik begonnen met Start to Run, een cursus om te 'leren' hardlopen. Leuk om te doen en ik voel me nu een stuk fitter dan een aantal maanden geleden. Ik ben benieuwd of ik het hardlopen vol ga houden, omdat ik liever niet (alleen) sport ;-) maar het begin is er.

Qua gewicht staat de teller nu op -7 kg. en ik hoop nog zeker 5 kilo kwijt te raken. Al is dat niet de belangrijkste reden van mijn veranderingen. Ik ga voor gezond!
En jullie?

30 opmerkingen:

  1. Goed bezig Marieke, echt knap en fijn dat je zo stapje voor stapje je eetgewoonte hebt kunnen veranderen. Hier let ik er ook op of er geen onnodige toevoegingen zijn en gebruik ik geen kant en klare mixen maar breng het zelf opsmaak met kruiden. Ik eet s middags altijd graag bruin brood met rucola, dunne plakjes geitenkaas en een tomaat erop. Als je het dan ook nog eens met mes en vork eet heb je daar ook ruim voldoende aan. Of humus op brood met iets erop. Gomasio (verkrijgbaar bij natuurwinkel, is een mix van sesam en zeezout) smaakt ook heerlijk over bv een rijstewafel met avocado etc. Granola met fruit eet ik altijd 's avonds, lekker! Mijn kinderen eten het ook graag, ik heb nooit verder toetjes in huis dus ze zijn het gewend. Een handje gezouten popcorn, walnoten, wortels knabbelen ook prima weg. Fantastisch dat start to run, vind het heel goed te doen.Moet dat ook maar weer oppakken. Liefs Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben je goed bezig, knap van je! Ik moet eerlijk gezegd juist opletten, dat de kilo's eraan blijven... Beweging zou bij mij wel wat beter kunnen! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga ook voor gezond, ken je het kookboek, Puur Plantaardig? Een echte aanrader vol heerlijke en eerlijke recepten. Mijn beste aanschaf ooit! (nee hoor heb geen aandelen ben gewoon fan)
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ow goed joh! Het is idd even knop omzetten, gewoon beginnen en doen. Maar het is ook weer heel makkelijk om in je oude patroon terug te vallen heb ik helaas zelf gemerkt.... Binnenkort heb ik ook weer goede voornemens (denk ik). Je ontbijtje ziet er trouwens erg lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed bezig!
    Ik eet al heel lang geen pakjes/zakjes meer. Wel vaak salades of soep tussen de middag. In de ochtend eet ik vaak volkoren crackers. Yoghurt krijg ik niet door mijn keel in de ochtend. Dat ligt aan de structuur (en koud) niet aan de smaak.
    Helaas niet veel kilo's eraf. :(. Ik houd mij maar voor dat t om de gezondheid gaat. En zal dus wel doorgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed bezig!
    Ik eet al heel lang geen pakjes/zakjes meer. Wel vaak salades of soep tussen de middag. In de ochtend eet ik vaak volkoren crackers. Yoghurt krijg ik niet door mijn keel in de ochtend. Dat ligt aan de structuur (en koud) niet aan de smaak.
    Helaas niet veel kilo's eraf. :(. Ik houd mij maar voor dat t om de gezondheid gaat. En zal dus wel doorgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, jij bent goed bezig! Bij mij is het een eeuwige strijd; ik houd van lekker, maar ook gezond eten en heb geen hekel aan sporten.....alleen is het moeilijk altijd gedisciplineerd te zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ben je goed bezig! past ook helemaal bij je mooi geillustreerde boek :) die werkt dus ook voor volwassenen!
    Wij eten ook graag gezond/puur. maar ik blijf snoepen :0 hardlopen alleen lukt me niet, ik vind het maar niks aan alleen? maar het zou wel goed zijn voor me. Zomers ben ik nog wel buiten bezig maar straks..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed bezig!!! Ik probeer ook de draad van een gezonder leven weer op te pakken. Doe mijn best! Fijne inspirerende post is dit :-)

    Liefs Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed werk ! Al zoveel afgevallen, toppie! Ik zou ook wel willen gaan hardlopen maar dat ga ik ook echt niet in m'n up doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. jammer dat we niet bij elkaar in de buurt wonen, konden we samen...hihi

      Verwijderen
  11. Wouw, wat goed zeg! Ik ben er ook een heel klein beetje mee bezig, maar vooral tijdens het warm eten; geen sausjes uit zakjes etc, maar zelf vers maken. Uiteindelijk dan toch minder werk dan ik eigenlijk dacht... Goed idee om het wat verder uit te breiden! En...sporten...goed!!!! Maar ik snap wat je bedoelt.... ben ook echt een 'laat-mij-maar-niet-sporten' type :-) Succes!

    Liefs, Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijke post om te lezen! Wij zijn hier ook nog erg blij met je granola recept, eten het graag, heerlijk! Ben benieuwd naar je verdere recepten, eet je dan echt biologische volkoren crackers enzo? of gewoon van Wasa ofzo? Ook goed dat je het sporten op hebt gepakt! Ik ben inmiddels 33 weken zwanger, en verheug me bijna op het gezonde eten en afvallen erna:)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw! Knap hoor! Ik begin de maandagmorgen altijd met een uurtje sport en daarna vergeet ik alles weer. Ik ben echt een slapjanus!
    Zet ém op,
    groetjes,
    Liza X

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gezond eten: jazeker! Sporten: vind ik echt verschrikkelijk... Dikke duim dus, ik ben best wel jaloers op iedereen die start-to-runt :-) Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben altijd bang dat ik van m'n stokje ga als ik geen twee boterhammen op heb 's ochtends. Misschien toch maar weer eens kwark proberen.. Het klinkt wel heel lekker namelijk. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed bezig, mag je trots op zijn wat betreft het gezond gaan! Ik wil het ook nog steeds eens zelf proberen te maken ben ook erg van yoghurt en gezonde dingetjes in de ochtend. Sowieso al lang goed aan het opletten door de zwangerschap en nu de borstvoeding. Dus eet over het algemeen wel best gezond maar ben ook iemand van de taartjes en snoepjes. Fijn ook dat je 7 kilo kwijt ben. Niet te skinny worden hoor. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jeetje wat een rare zinnen heb ik gemaakt. Niet echt logisch maar ik denk dat je me wel snapt. Trusten voor strakkies! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ga ook voor gezond. Merk echt dat mijn lichaam en geest zich er lekkerder bij voelt. Al val ik af en toe nog wel eens ontzettend terug. Vooral als ik ongesteld moet worden....maar goed. Ik heb nu mijn sportkleren aan, dus op naar de sportschool. En knap dat je het al zolang vol houdt!
    fijne dag
    kristel

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat goed Marieke!
    Wij zijn er in het voorjaar ook mee begonnen. Vers, vis en voordelig.... wij zoeken onze avondeten inspiratie via de recepten van AH.nl en dan de slanke recepten van onder de 500kcal per persoon.
    Vooral om gezond te worden, maar bij ons ook echt om af te vallen. De teller staat op -9 !
    (al moet ik nog 20 helaas) Maar het is goed te doen en vanaf dag 1 kan je trots zijn, want gezond is een stap en elke stap is een winst!

    Ik ben benieuwd naar het recept, ga gelijk even kijken!

    Lieve groetjes, Freekje


    BeantwoordenVerwijderen
  20. wow! goed zo!
    Ik moet nu na mijn vakantie weer goed eten. Het is wel weer even wennen:-S.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Marieke, erg herkenbaar!! (maar dat heb je vast wel gelezen op mijn blog;). Die granola klinkt erg lekker, maar ken het niet. Heb het wel eens op je blog voorbij zien komen, maar ga het nu nog eens goed lezen en misschien eens zelf maken (als het niet te moeilijk is;). Fijn is het he... als er langzaam een goed voedingspatroon in sluipt.. en als je het langzaam doet hou je het ook beter vol, omdat het dan al 'gewoon' is.. En jij ook bezig met Start to Run van Evy? Ik ook! Ben nu alleen weer gestopt omdat mijn knie zo'n pijn deed!? Had hier nog nooit last van gehad... maar kon echt niet meer hardlopen... Jij bent goed bezig Marieke!! Super hoor. En op de blogs wisselen we af en toe weer wat recepten uit, om elkaar te inspireren en motiveren ;) Heb er net een couscousrecept op gezet.

    Liefs en fijn zonnige zondag nog!

    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wauw wat knap Marieke!! Kun je toch zien wat gezond en bewust eten doet he? en dan ben je nog echt lekker aan het eten ook zonder dat je het gevoel hebt dat je niks meer mag!

    Mijn complimenten!!

    Groetjes Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wauw wat knap Marieke!! Kun je toch zien wat gezond en bewust eten doet he? en dan ben je nog echt lekker aan het eten ook zonder dat je het gevoel hebt dat je niks meer mag!

    Mijn complimenten!!

    Groetjes Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw wat knap Marieke!! Kun je toch zien wat gezond en bewust eten doet he? en dan ben je nog echt lekker aan het eten ook zonder dat je het gevoel hebt dat je niks meer mag!

    Mijn complimenten!!

    Groetjes Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat goed! Nu blijven volhouden!!! Dat vind ik het moeilijkst. Ik was m.b.v. de Weight Watchers 12 kilo kwijt, maar sinds de vakantie kom ik niet meer in het nieuwe ritme terug en beviel me juist
    zo goed. Nu ik dit lees, krijg ik wel weer de zin om het proberen...Dank je wel voor de inspiratie :-)

    BeantwoordenVerwijderen

♥ Thank you for your message!