Onderwerpen

dinsdag 25 maart 2014

Gezonde koek!

Deze havermout-banaan-dadelkoekjes maakte ik laatst naar een recept van kiwi&zo. Ik veranderde het recept wat naar mijn eigen smaak. Deze koekjes zijn vrij van lactose, ei, boter en bloem en er is geen suiker gebruikt. 
Hoewel, er zat een beetje suiker in de koekjes door de chocolade die ik toevoegde... Wil je geen suiker gebruiken, maar toch een extra bite? Je zou de chocolade ook kunnen vervangen door een handje (gemengde) noten, dan zijn ze volledig suikervrij!


Ingrediënten voor ongeveer 20 koekjes:
3 rijpe bananen
180 gram havermout
± 20 ontpitte dadels
50 gram kokosrasp
twee eetlepels kokosolie (even verwarmen, zodat het vloeibaar wordt)
halve theelepel kaneelpoeder
snufje zout
Extra: 60 gram chocolade (in stukjes) en/of een handje walnoten, pecannoten of wat je lekker vindt.

Recept:
Doe de gepelde bananen in een ruime mengkom en prak of stamp ze tot een papje. Ik gebruikte een stamppotstamper. Voeg dan de havermout toe. Snijd de dadels in stukjes en voeg deze toe samen met de gesmolten olie. Dan gaan de kaneelpoeder, het zout en de kokosrasp erbij. 
Als je ervoor kiest om chocolade of noten toe te voegen, dan doe je dit als laatste. 
Roer goed door elkaar en laat 15 minuten staan.

Verwarm de oven voor op 180ºC. Schep met een lepel bolletjes uit het beslag en druk ze een beetje plat op de bakplaat met bakpapier. Bak de koekjes in ± 25 minuten goudbruin. 


Je kunt de koekjes tot 2 dagen bewaren of invriezen, maar vers (nog warm) zijn ze het lekkerst!


Mmmm... Smakelijk!

14 opmerkingen:

  1. potverdikkie nu heb ik zin in koekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het recept. Had laatst ook havermoutkoekjes gemaakt, maar daar moest inderdaad suiker in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmmmm lekker Marieke, zou er zo mijn tanden in zetten. Altijd meegenomen als ze niet alleen lekker maar ook nog eens suikervrij zijn. Liefs Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oef...dat ziet er lekker uit! Van het weekend gelijk uitproberen! Tnx! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er echt heerlijk uit!!
    Liefs, Clarieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben geen bak-ster, maar het ziet er zo lekker en mooi uit! Misschien moet ik toch ook nog maar die kop en schotel aanschaffen? Ga zaterdag naar Ikea dusss.... ;-)

    Liefs, Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon doen! Als ze er nog zijn tenminste... Volgens mij was vorige week de laatste week dat de collectie te koop was :-(

      Verwijderen
    2. Ik heb ze afgelopen week nog gezien bij IKEA Amersfoort ;)

      Verwijderen
  7. Ohhh dat lijkt me heel lekker ;)
    Misschien van het weekend maar eens aan de slag ;).
    Mooie foto's weer Marieke!
    Fijn weekend alvast!
    X Arja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze lijken me heerlijk! Ik bak tegenwoordig bijna alleen nog maar zonder 'echte' suiker en dat bevalt heel goed (al heb ik net wel aan de slagroomtaart gezeten, spijt!). Ik pin je recept, en ga het een keer maken. Ken je ook de dadelcake van kiwi en zo? Echt een van mijn favorieten.
    Fijn weekend!
    Groetjes, Janina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo grappig, vorige week het kookboek van de Sugarchallenge gekocht en ben ik nu in de voorbereidingsfase om suikervrij te gaan eten. En ineens zie ik bij blogsters allerlei recepten verschijnen, toeval? Maar goed, deze lijken mij heerlijk, dus gelijk gepind natuurlijk!

    Fijn weekend! Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen

♥ Thank you for your message!